lördag 23 januari 2016

Nu ser du mig


Titel: Nu ser du mig
Författare: S.J. Bolton
Översättare: Lilian Fredriksson, Karl G. Fredriksson
Bokförlag: Modernista
Format: E-bok
Finns bl.a. att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Nu ser du mig av Sharon J. Bolton är första boken i en serie om Londonpolisen Lacey Flint. Detta är också min första bekantskap med författaren och måste verkligen säga att denna bok gav mersmak.

Huvudkaraktären Lacey Flint är en ung polis i London. Hon har hela sitt liv varit fascinerad av mordfall och brott och då särskilt morden kring Jack the Ripper. När en serie mord sker så ser man först likheter med morden utförda av Jack the Ripper på 1800-talet, men morden verkar dessutom personligt riktade mot Lacey.

Wow, säger jag bara. det här gillar jag verkligen!! Detta var en bok som sög in mig i berättelsen från allra första början och det var svårt att låta bli att läsa. Handlingen var intressant, speciellt vinklingen som har med den mystiske Londonmördaren Jack the Ripper att göra. Här är det tvära kast och mycket förvecklingar innan boken har sin upplösning, och när den kom så blev jag snopen kan jag säga. Tycker verkligen att Bolton var utomordentligt duktig på miljöbeskrivningarna och gillar att vi även fick bekanta oss med Londons lite mörkare sida med missbrukare och hemlösa. Gillar att huvudkaraktären i denna bok är lite hemlighetsfull och att man märker att hon har en del i bagaget som är jobbigt. Men mycket klarnar under berättelsens gång. Som sagt, superspännande bok som jag verkligen rekommenderar alla att läsa. Ser fram emot att fortsätta med serien.

Handling: Trots sin djupa fascination för Jack the Ripper har den unga London-polisen Lacey Flint aldrig jobbat med ett mordfall, eller sett ett lik på nära håll. Förrän nu.

När Lacey en kväll närmar sig sin bil ser hon en döende kvinna stå lutad mot passagerarsidan. Kvinnan har blivit brutalt knivskuren bara ett ögonblick tidigare, och dör i Laceys famn.

Lacey kastas huvudstupa in i sin första mördarjakt, och hon skyr inga medel för att finna den bestialiska mördaren. 

Men hennes första stora fall blir också början på en högst personlig mardröm. När Lacey får ett brev med välbekant innehåll, skrivet med blod, blir det uppenbart att det är en modern Jack the Ripper-kopia hon har att göra med. En som dessutom tycks vara fixerad vid Lacey.

Ska hon, en oerfaren polis, kunna överlista mördaren? En mördare vars ökända förebild lyckades undkomma alla...


Betyg: 5 / 5

Läst i Spänningutmaning 2016 och även för min Boktolva.

5 kommentarer:

  1. Den här serien måste jag läsa om tror jag :) Älskar verkligen lacey flint böckerna :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade den, jag tyckte med om denna väldigt mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst denna men kommer inte ihåg vad jag tyckte, minnet är kort.

    SvaraRadera
  4. Bolton är en författare som jag har inte har läst något av än, men jag är sugen på att göra det.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av Bolton ännu, men tror jag har en bok av henne hemma.

    SvaraRadera