söndag 3 januari 2016

Min familj och andra monster


Titel: Min familj och andra monster
Författare: David Safier
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Bokförlag: Bazar
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 281
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

David Safier hade jag inte hört talas om innan jag fick hem hans senaste bok under hösten. Hörde då att han skrivit ett par roliga böcker tidigare. När jag så ganska nyligen fick syn på Min familj och andra monster i en korg med böcker som EKO-butiken sålde för 10 kronor så föll jag för frestelsen. Jag kan säga så här i efterhand att jag inte ångrar det köpet ett dugg.

Detta är en berättelse om en familj som är ganska olycklig. De alla har så fullt upp med sina egna bekymmer så de har helt enkelt slutat att bry sig om varandra. Mamman driver en bokhandel som går dåligt, pappan är en överarbetad banktjänsteman, pojken i familjen är mobbad och dottern vet inte vad hon vill med livet. Efter att familjen klätt ut sig för något som de tror är en maskerad och fullständig skämmer ut sig så träffar de en underlig kvinna som lyckas förvandla dem till vad de är utklädda till. Detta blir starten på en alldeles hysterisk berättelse där andra monster och underligheter avlöser varandra. 

Gillar verkligen Safiers sätt att berätta och hans fantasirikedom. Detta blev verkligen en riktig skrattfestfest, och jag känner verkligen att jag inte fått nog utav författaren. Måste absolut läsa hans första bok, som tydligen också skall vara roligt. Vill ni läsa något som får er att skratta så kan jag absolut rekommendera denna.

Baksidestext: Familjen Wüschmann är inte lyckliga. Mamma Emmas bokhandel har gått i konkurs, pappa Frank är utarbetad och barnen har nog av sitt. Vardagen har nött ner kärleken. Och inte blir det bättre av att de efter en misslyckad maskerad möter en häxa som förvandlar dem till just de roller som de är utklädda till. Emma till vampyr, Frank till Frankensteins monster, tonårsdotter Fee till mumie och lillebror Max till varulv.


Betyg: 4 / 5

Läst i #läsitsnow, #julläsning15-16 och Bokutmaning 2016 på Facebook.


5 kommentarer:

  1. Låter som en kul bok! :) Rolig framsida med!

    SvaraRadera
  2. Åh, har en annan bok av samma författare men den har jag inte kommit mig för att läsa ännu, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Dålig Karma av honom och den var också väldigt rolig (och jag är inte lättroad). Jag skulle kunna tänka mig att läsa den här boken av honom (och den mer seriösa).

    SvaraRadera
  4. Har varit lite nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
  5. Ja, den är kul. Har också läst Dåligt karma som jag kan rekommendera.

    SvaraRadera