söndag 10 januari 2016

Cinder


Title: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Översättare: Lena Karlin
Bokförlag: Modernista
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 326
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack till Modernista för boken

Cinder av Marissa Meyer är första delen i en serie som heter The Lunar Chronicle. Denna serie har jag hört så mycket gott om både hos massor med bokbloggare och hos booktubers. Jag har varit så vansinnigt sugen på att läsa den länge nu.

Denna serie är retellings av sagor, fast som science fiction. När storyn börjar i boken Cinder, så befinner vi oss i något som kallas Östra Samväldet och Nya Beijing. Detta ä en bit in i framtiden och människor, cyborger och androider lever tillsammans. Viss del av mänskligheten bildade för många år sedan en koloni på Månen och de kallas Lunarer. Cinder som är vår huvudkaraktär är en framtida version av Askungen, hon är cyborg och en duktig mekaniker och lever tillsammans med en elak styvmor och två styvsystrar. En dödlig pest har länge härjat på jorden och man söker desperat ett botemedel.

Fast det är en fartfylld science fiction så känner man igen den gamla sagan i bakgrunden. Marissa Meyer har skapat en fantasifull framtidsvision och väldigt intressanta karaktärer, framför allt Cinder men även den elaka styvmodern, prinsen i Östra Samväldet och den elaka Lunar-drottningen och många fler. Naturligtvis så har författaren också klämt in lite kärlek i berättelsen, vilket jag inte har något emot. Språket är väldigt lättsamt så man läser kvickt igenom boken och jag måste säga att jag gillade storyn riktigt mycket. Kommer absolut att fortsätta serien och som tur är så har jag nästa bok hemma.

Baksidestext:  Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jorden öde hänger på en enda flicka...
   Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom. Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp, och samtidigt dragits in i en förbjuden attraktion.
   Cinder slits, i denna futuristiska version av Askungesagan, mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu gräva fram hemligheter ur sitt förflutna om hennes värld skall ha en framtid.


Betyg:   4+ / 5

Läst i #julläsning15-16 och för Boktolvan 2016


4 kommentarer:

  1. Min favoritserie förra året. Hade ingen större kunskap om handlingen eller några förväntningar så jag satt bara och var förtjust över hur klassikerna och det nya flätades ihop.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade verkligen den här boken och jag köpte andra delen i höstas :)

    SvaraRadera
  3. Måste verkligen skaffa denna serie, har velat läsa den jag vet inte hur länge.

    SvaraRadera