tisdag 26 januari 2016

Mississippi


Titel: Mississippi
Författare: Hillary Jordan
Översättare: Dorothee Sporrong
Bokförlag: Historisk Media
Format: Inbunden
Tryckt: 2012
Antal sidor: 304
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Mississippi av Hillary Jordan, vilken är hennes debutroman, är en bok som jag haft länge i min bokhylla. Jag förstår inte varför jag väntat så länge med att läsa den.

Mississippi är en berättelse som utspelar sig kring och efter andra världskriget. Händelserna utspelar sig i den amerikanska södern. Paret Laura och Henry McAllen flyttar till en bomullsfarm tillsammans med sina barn och Lauras otrevliga och extremt rasistiska svärfar som kallas Pappi.  Det afroamerikanska paret Hap och Florence Jackson bor i en gård intill och arbetar för paret McAllen. Henrys bror Jamie och Paret Jacksons son Ronsel kommer under berättelsens gång hem från kriget i Europa.

Att detta var författarinnans debutroman var svårt att tänka sig. Den är så otroligt spännande, välskriven och genomtänkt. Tog inte många sidor innan jag var fast. Miljöbeskrivningarna är helt fantastiska. Man känner riktigt lukterna och känner det sura och blöta vädret och ser hur lerigt och eländigt det är. Historian är berättad med sex olika berättarröster. Det är Laura, Henry, Hap, Florence, Jamie och Ronsel som turas om att berätta. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. De ger först och främst varje karaktär liv och de för handlingarna framåt på ett utomordentligt sätt. Vissa karaktärer sympatiserar man med, andra inte och vissa karaktärer tycker man rent ut sagt illa om.

Det här är verkligen en berättelse som berör. Det är å ena sidan familjehistorier och berättelser om relationer. Men det stora och viktiga är rasmotsättningarna som var väldigt utmärkande i den amerikanska södern. Stundvis blir man så arg och vissa partier är otroligt svåra att läsa och ta till sig. Det är så starkt. Jag kan bara säga att har ni inte läst denna bok så läs, läs läs!!

Baksidestext: År 1946 flyttar Henry McAllen med hustrun Laura till bomullsfarm i Mississippideltat. Storstadsbon Laura avskyr det hårda livet på farmen. Regnet öser ned och familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.
   Till farmen återvänder två unga män från krigets Europa, Jamie, Henrys yngre bror, charmerar och förför men plågas av minnen från kriget. Ronsel Jackson, son till de svarta dagsverkarna på farmen, kommer tillbaka från kriget som hjälte bara för att konfronteras med den djupt rotade fanatismen och rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två männen drar in dem alla i en förgörande tragedi.


Betyg: 5 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaning 2016


11 kommentarer:

  1. Jag har den nerladdad som e-bok, och tänkt läsa den framöver. Intressant att du tycker den är så bra, det gör att jag blir än mer sugen på att börja på den.

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag ännu mer nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
  3. Ja, en väldigt stark och upprörande bok.

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade den. Jag skulle vilja läsa mer av denna författare.

    SvaraRadera
  5. Måste verkligen se till att läsa den här snart, den låter riktigt, riktigt bra

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset om den här i "Månadens bok". Verkar vara en bok helt i min smak! Måste kolla upp denna närmare! =)

    SvaraRadera
  7. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  8. Den har jag läst och tyckte också att den var bra.

    SvaraRadera
  9. Tycker som dig att miljöbeskrivningarna var helt fantastiska i denna gripande historia!

    SvaraRadera
  10. Den har jag inte i bokhyllan men väl som ljudbok och efter dina fina ord om boken blir man sugen.

    SvaraRadera