lördag 23 januari 2016

Bokbloggsjerka 22 - 25 januari


Nu sedan några veckor är Annikas bokbloggsjerka tillbaka. Denna helgen skall vi:

Berätta om någon bok/böcker som är baserade på tv-serier/filmer som vi tycker är bra. Alternativt kan vi berätta om bra tv-serier/filmer som är baserade på någon bok/böcker.

I den första kategorin kunde jag inte komma på en enda. Däremot filmatiseringar finns det ju en del. 

Sagan om Ringen-trilogin är så otroligt bra på filmer, nästan lika bra som böckerna av J.R.R.Tolkien som de bygger på.

Så har vi Millennium-trilogin som bygger på böckerna av Stieg Larsson. Böckerna är otroligt spännande och man har lyckats riktigt bra även med filmerna.

Dagboken är en helt fantastisk film. Den bygger på en bok skriven av Nicholas Sparks. Har inte läst boken, men kommer definitivt att göra det så småningom. 

Så nämner jag även Förr eller senare exploderar jag som bygger på en bok av John Green. Grät floder till både boken och filmen. Älskar boken och tycker att man lyckats fånga känslan superbra i filmen.

 

När det gäller bonusfrågan om vilka utmaningar vi kommer att ge oss i kast med  2016, så svarade jag nog på dem i förre veckans jerka HÄR:

10 kommentarer:

  1. Sagan om ringen har jag aldrig tagit mig igenom, men filmerna gillade jag. såg den första millenniefilmen. Dagboken var helt ny för mig.den blev jag lite nyfiken på. Green har jag i alla fall läst

    SvaraRadera
  2. Läste Sagan om ringen inför att filmerna skulle ha premiär när det begav sig. Tänkte för mig själv att det skulle vara helt omöjligt att fånga alverna och alla de andra på film, men vilket bra jobb de gjorde!

    SvaraRadera
  3. Sagan om ringen har jag läst också, Millennium har jag bara sett filmerna.

    SvaraRadera
  4. Dagboken har jag både läst och sett, och det är faktiskt en av få gånger jag gillar filmen bättre :)

    SvaraRadera
  5. Millenium håller jag med, gillade både böckerna och filmerna.

    SvaraRadera
  6. Äntligen någon mer än jag som tycker att böckerna av J.R.R.Tolkien var (åtminstone lite) bättre än filmerna! De flesta verkar tycka tvärtom. :)

    SvaraRadera
  7. Jag såg nyligen den amerikanska versionen av första Millenium boken och tyckte den var hel okej också. Gillade faktiskt Daniel Craig bättre än Michael Nyqvist som Mikael Blomkvist.

    SvaraRadera
  8. Millennium böckerna och filmerna gillade jag mycket!

    SvaraRadera
  9. Jag blev väldigt positivt överraskad av filmatiseringen av Förr eller senare exploderar jag :)

    SvaraRadera
  10. Jag har länge tänkt se "Förr eller senare...", men jag drar mig för det eftersom jag inser att det är en väldigt stark film som går på djupet. Jag har svårare för filmer som är sorgliga på ett så nära sätt sedan jag fick barn. Men jag borde kanske göra ett försök.

    SvaraRadera