tisdag 19 januari 2016

Tematrio - Dystopier och annat elände


I denna veckas tematrio hos Lyrans Noblesser skall vi:

Ge tips på tre bra dystopier(bred definition, postapokalyps går lika bra)

1. Börjar med 1984 av George Orwell, en bok som jag läste för ganska många år sedan. Det är en spännande och intressant historia om striderna mellan flera stater i en framtida värld. Den handlar mycket om hur storebror övervakar invånarna. Denna bok utkom första gången 1949.

2. Så tar vi den dystopiska ungdomsserien Maze Runner av James Dashner. Denna serie utspelar sig i en värld som förstörts av solstormar och virus. Handlingen i första boken handlar om ett gäng ungdomar som av okänd anledning är instängda i en stor labyrint. Serien är riktigt spännande.

3. Så tar vi en trilogi riktat till Unga Vuxna. Det är Legend-trilogin av Marie Lu. Detta är i framtiden och det är i före detta västra USA, vilket här kallas för Republiken. Denna del är i konstant krig med sina grannar. Huvudkaraktärerna är en tjej och en kille som heter June och Day. Dessa två kommer från olika uppväxtvillkor men deras vägar korsas.



11 kommentarer:

  1. Läst första delen Maze Runner och den var ju riktigt bra, konstigt nog inte fortsatt läsa serien. 1984 är väl egentligen en sådan där borde-ha-läst-bok, men icke! Verkar påminna lite om Kallocain i handlingen?

    SvaraRadera
  2. 1984 har jag läst, men inte de båda andra

    SvaraRadera
  3. Jag hade också med 1984. Jag tycker att den fortfarande har mycket att säga oss. När boken skrevs var det nästan science fiction. Idag finns tekniken...

    SvaraRadera
  4. Dystopier är inte riktigt något för mig.

    SvaraRadera
  5. Tycker om dina två första, men jag blev lite besviken på del 2 och 3 av Maze Runner.

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa, men jag har haft 1984 på min att läsa-lista hur länge som helst.

    SvaraRadera
  7. Maze runner köpte jag på bokrean förra året. Tänkte jag ville läsa den innan jag ser filmen. Har gjort varken eller än så länge ;)

    SvaraRadera
  8. Jag skäms nästan över att säga det men 1984 har jag inte läst ännu. Måste! De andra är bra dystopier och är så taggad på att fortsätta med The Maze Runner-serien.

    SvaraRadera
  9. Jag tror jag läste 1984 i tonåren men har glömt vad jag tyckte. Borde läsa om den. Och Marie Lu är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. Maze Runner-serien har jag i hyllan och tänker läsa senare. Kan tipsa om en bok jag läste i somras, Otopia, av Per Nilsson. Riktigt bra, här kan du läsa min recension: http://www.skrivprocess.se/?cat=232

    SvaraRadera