lördag 28 januari 2017

Bästautmaningen - Romansviter


Nu när det är helg så är det dags att delta i Lyrans bästautmaning. Denna veckan skall vi:

Berätta om den bästa romansviten vi läst!

Här behövde jag inte ens fundera. Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg är absolut den bästa romansvit jag läst. Läste den första gången när jag var ung. Tyckte att den verkade intressant eftersom min gammelmormor var den enda i hela sin stora syskonskara som blev kvar i Sverige. Alla andra utvandrade till USA.  Det visade sig att jag kom att älska dessa böcker. Moberg är en fantastisk berättare. Serien innehåller böckerna Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Jag påbörjade en omläsning av serien ett tag efter att Bonniers kom ut med sin fina pocketutgåva för några år sedan. Skall snart dyka in i den tredje av böckerna.

Har ni inte läst böckerna så gör det. Helt fantastiska!

 

8 kommentarer:

  1. Läste dem i högstadiet och bara älskade. Om jag vågar så läser jag väl om dem någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Har läst den första samt halva andra. Mycket bra. Borde läsa om och läsa ut.

    SvaraRadera
  3. Måste läsa dessa klassiker någon gång! :)

    SvaraRadera
  4. Tyckte första boken var helt fantastisk! Fastnade i den tredje boken Nybyggarna, sen var det bara stopp! Kanske går det att återuppta och slutföra serien, men inte den närmsta framtiden känns det som. ;)

    SvaraRadera