onsdag 4 januari 2017

Othello


Ja då fortsätter min läsning av Shakespeare. Nu har jag läst Othello.

Othello är en mörkhyad general som vunnit flera krig. Han har även gift sig med sin käresta Desdemona. Hon kommer från en av Venedigs rikaste familjer. I berättelsen har vi också Othellos underlydande, den onde och avundsjuka Jago. Jagos tilltag leder till ond bråd död.

De elaka påhitt som driver Othello till att misstro sin fru Desdemona gör mig irriterad under pjäsens gång och jag tycker så synd om Desdemona som inte förstår ett dugg av vad som pågår. Det enda hon gör är ju att älska sin Othello.

Måste säga att jag börjar vänja mig vid att läsa i pjäs-format. Detta är så kul att testa. Nu är det endast två pjäser kvar i denna fina bok som Ordfront Förlag gett ut.


Betyg: 3 / 5

2 kommentarer: