onsdag 4 januari 2017

Hela härligheten


Titel: Hela härligheten
Författare: Margaret Mazzantini
Översättare: Pia Lundgren
Bokförlag: Contempo
Format: Storpocket
Tryckt: 2016
Antal sidor: 350
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Hela härligheten av Margaret Mazzantini fick jag hem för ett tag sedan och nu när jag skulle läsa den så hade jag glömt vad baksidestexten sa. Så jag hade dålig koll vad den handlade om. Men när jag läste handlingen så tyckte jag att den verkade intressant.

Två pojkar växer upp i samma hus i centrala Rom. Guido bor högst upp i högborgerlig miljö och Costantino bor i portvaktsbostaden på gatuplan med robusta arbetarklassföräldrar. Pojkarna utvecklar mot alla odds en kärleksfull vänskap som under tonåren leder till sexuell attraktion. Allt blir plötsligt väldigt komplicerat. De drar sig undan från varandra och lever under många år konventionella familjeliv i olika länder. Men så träffas Guido och Costantino åter som vuxna och upptäcker att åtrån och kärleken från tonåren finns kvar och deras relation blommar upp på nytt, än starkare. Komplikationerna blir stora när de försöker leva ut kärleken och samtidigt bevara sina respektive familjeliv med fruar och barn. Insatserna ökar efterhand och till slut tvingas de göra svåra val som en oförstående omgivning inte är beredda att acceptera, vilket leder till en traumatisk katastrof. 

Jag fastnade redan i början av boken då man får följa pojkarnas uppväxt. Den här författaren är så bra på att beskriva både karaktärer, miljöer och händelser. Jag tycker att jag lär känna karaktärerna på djupet och kan riktigt se miljöer och händelser framför mig. Det mesta berättas ur Guidos synvinkel. Det är väldigt intressant att se hur Guido och Constantinos liv utvecklas. Den ena kommer att leva i London och de andra i Italien. De har båda familjer, men längtar efter varandra. Berättelsen känns så sorglig eftersom dessa två så gärna vill vara tillsammans, men av olika orsaker kan de inte det.

Kändes så bra efter att jag läst boken för jag hade absolut inte några höga förväntningar på den och så visade det sig att jag gillade berättelsen jättemycket. Såg att författaren skrivit ytterligare några böcker som översatts till svenska, så nu är jag jättesugen på att läsa dessa framöver.


Betyg: 4 / 5

1 kommentar:

  1. Den här står i hyllan och nu har jag läst så mycket positivt om den så jag verkligen vill läsa den!

    SvaraRadera