måndag 30 januari 2017

Clownen Jac


Titel: Clownen Jac
Författare: Hjalmar Bergman
Utgivningsår: 1930
Format: E-bok
Antal sidor: 267(i fysisk bok)
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus
Finns att ladda hem gratis från bl.a.: Litteraturbanken.se

Clownen Jac av Hjalmar Bergman är en av böckerna som jag valt att läsa i Ugglan & Boken´s utmaning 3x3.  

Tror inte att jag läst en enda av Bergmans böcker tidigare så jag kände att det var dags. Vill gärna läsa så många böcker som möjligt bland våra svenska klassiker.

Boken börja med att Benbé vill åka till Amerika. För att kunna göra det så måste han låna pengar av några släktingar. Han får också med sig ett paket som han skall lämna till den avlägsna släktingen, den kända Clownen Jac Tracbac. Clownen Jac hade många år tidigare besökt sina släktingar i Sverige. Benbé får ta till lite olika knep för att komma i kontakt med Jac.

Den här boken är ganska mörk och dyster. Jac är inte en glad person och han använder sina rädslor och sitt dystra sinne för att roa sin publik. Jac´s humör svänger snabbt från att vara överaktiv och näst intill barnslig till att vara oerhört deprimerad.  Han känns nästan lite elak och nedvärderande mot sin omgivning emellanåt. Ja jag måste säga att det här inte var en uppmuntrande läsning, utan jag tyckte att berättelsen kändes väldigt dyster över lag, så inte ens språket, som jag faktiskt gillade, fick mig att känna att den bara var sådär!

Så här står det om boken:

"Clownen Jac uppmärksammas för sin förmåga att kunna gestalta skräck inför sin publik. Förmågan att kunna göra detta grundar sig inte i hans skådespelartalang utan i den verkliga ångest Jac känner inför livet.Clownen Jac utgavs första gången 1930 och var Hjalmar Bergmans sista roman."

Betyg: 3 / 5

Läst i utmaningen 3x3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar