måndag 2 januari 2017

Jordenruntläsning 2017


Liksom förra året så vill jag även 2017 läsa böcker från jordens alla hörn. Deltog i en utmaning förra året och då läste man böcker från vilket land man ville utom Sverige, England och USA, detta på grund av att man oftast läser böcker från dessa länder. Jag har bestämt att göra likadant i år. Vill inte heller här ta i för mycket, så målet blir att läsa minst 1 bok per månad och helst olika länder varje månad.
   Eftersom jag fick frågan i kommentarfältet så tänkte jag tillägga att jag kommer att utgå ifrån i vilket land berättelsen utspelar sig.


Mo Yan - Granatkastaren(Kina)
Paulo Coelhi - Spionen(Frankrike)

A.R. Yngve - Uppvaknandet(Framtida fiktiv stad i Spanien)
Zinat Pirazedeh - Fjärlil i koppel(Iran)
Mikael Bergstrand - Gurun i Pomonadalen(Indien/Sverige)
Jan-Philipp Sendker - Viskande skuggor(Kina) 

Marie Hedegård - Så nöra barfota(Sverige/Ghana) 
Robert Harris - Konklaven(Italien/Vatikanen)
Samar Yazbek - Resa in i tomheten(Syrien)
Akli Tadjer - Tangodrottningen(Frankrike) 

Katherine Webb - Italienska nätter(Italien)
Chigozie Obioma - Fiskarmännen(Nigeria)
A.R.Yngve - Ödemarkens barn(Fiktivt framtida Spanien/Amerika/Kap Verde)

Tatiana de Rosnay - Mocka(Frankrike) 
Jan-Philipp Sendker - Hjärtats innersta röst(Burma) 
Kati Hiekkapelto - Kolibri(Finland) 
Armando Lucas Correa - Den tyska flickan(Tyskland/USA/Kuba)
A.R. Yngve - Slaget om framtiden(Fiktivt framtida Spanien/Kap Verde)

Michail Zygar - Männen från Kreml: Inifrån Putins hov(Ryssland)
Emma Donoghue - Miraklet(Irland) 
Samar Yazbek - Hon som vandrar(Syrien) 
Nikolaj Gogol, Fjodor Dostojevskij mfl. - Ur Gogols kappa(Ryssland)
Dan Brown - Begynnelse(Spanien)
Lucinda Riley - De sju systrarna(Schweiz, Brasilien, Frankrike) 

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gör detta i år igen. Jag var med förra året.
    Jag måste fråga - förra året var det de litterära länderna som räknades, inte vilken nationalitet författaren hade.
    Tänkte du räkna fiktiva nationer eller författarens ursprungsland i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker utgå från i vilket land berättelsen utspelar sig.

      Radera
  2. Roligt att du också fortsätter, om än i egen regi denna gång :)

    SvaraRadera