onsdag 25 januari 2017

Övergången


Titel: Övergången
Författare: Michael Connelly
Översättare: Patrik Hammarsten
Bokförlag: Norstedts
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 359
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Äntligen har jag läst ytterligare en Harry Bosch-deckare av Michael Connely. Övergången heter senaste boken och här har Bosch tvingats ta pension och börjar jobba åt sin halvbror, försvarsadvokaten Mickey Haller.

Så här står det om boken:

"Harry Bosch har äntligen gått i pension efter alla år som polis i Los Angeles. Men hans halvbror, försvarsadvokat Mickey Haller, behöver hans hjälp. Han ska försvara en klient som är åtalad för ett mord. Ingenting tyder på att klienten är oskyldig, men Haller är övertygad om att han är det. I sitt sökande efter sanningen blir han själv en måltavla."

Connelly är ju en av mina favoritförfattare inom deckargenren så att läsa hans böcker är alltid en fröjd. Så även denna gång. Tyckte att det som vanligt var en spännande story där Bosch kryssar fram i utredningen och hittar de där smådetaljerna som ingen annan sett(eller struntat i). Även i denna bok så handlar det om en komplicerad mordutredning och korruption inom polisväsendet och Bosch hamnar i riskabla situationer. Det märks att Connelly är en rutinerad författare, för boken är så välskriven och jag tycker att mycket känns trovärdigt. Jag vet att många tycker att Bosch är bufflig i sitt sätt och i sina metoder, men det är detta som jag gillar med denna karaktär. Ja som sagt jag är riktigt nöjd med boken och kan varmt rekommendera den till alla som gillar deckare.


Betyg: 4,5 / 5

6 kommentarer:

  1. Välskrivna böcker kan verkligen vara en fröjd att läsa! Inte läst något av Michael Connelly, men får nu lust att prova. :)

    SvaraRadera
  2. Det är länge sen jag läst något av Connelly. Harry Bosch är lite av en favorit.

    SvaraRadera
  3. Har faktiskt aldrig läst något av Connelly, trots att jag tror jag skulle tycka om hans böcker.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte börjar på serien men har några som ljudböcker, men vilken är det i ordningen.

    SvaraRadera
  5. Jag har nog en bit kvar till denna, om jag någonsin kommer till den. Har bara läst första delen om Bosch :)

    SvaraRadera