onsdag 25 januari 2017

Tematrio - En tysk, en fransk och en spansk


Eftersom Lyrans dotter skall välja språk så vill hon att vi skall dela med oss av något valfritt kulturellt som är tyskt, franskt och spanskt.  Detta inlägg skall vi dela på hennes blogg Lyrans Noblesser.

1. Min tyska blir rockgruppen Scorpions, vilka jag gillar mycket och även sett live en gång i tiden.


2. Min franska blir den fransk/engelska författarinnan Tatiana de Tosnay. Har läst hennes böcker Colombes granne och Ryskt bläck och gillar dem mycket. Har även Bumerang som står och väntar i bokhyllan.


3. Min spanska får bli författaren Carlos Ruiz Zafon. Läste nyligen hans bok Vindens skugga och blev helt fast i hans fina språk och hans berättarteknik. Har ytterligare tre böcker av honom som väntar i hyllan.


9 kommentarer:

  1. Tatiana de Rosnays böcker skulle jag vilja läsa. Zafons böcker är bra!

    SvaraRadera
  2. Tänk, jag kom inte alls ihåg att The Scorpions var ett tyskt band.

    SvaraRadera
  3. Tatiana de Rosnay och Carlos Ruiz Zafón är två riktigt bra författare! =)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Gillar också Tatiana de Rosnay, har läst Colombes granne men Ryskt bläck väntar oläst i hyllan, vill läsa den i år. Sedan har jag lånat en av hennes böcker av min mamma på franska.

    En annan bok på franska jag har köpt är Marina av Zafón. Tyvärr är den bara påbörjad. Mycket svårare att läsa på franska än på svenska, hundra gånger värre, om inte mer! Är så rostig på min franska, så vi får se när/om det blir av.

    SvaraRadera
  6. Förstår så väl att du fastnade för Vindens skugga, det gjorde definitivt jag oxå! :)

    SvaraRadera
  7. jag förstår att jag måste ta itu med Vindens skugga, som står i min hylla sedan länge

    SvaraRadera
  8. Jag gillar också Tatiana De Rosnays böcker! Jag har tre böcker av Carlos Ruiz Zafón som jag inte läst. Måste se till att läsa dem. Wind of change var värsta tryckarlåten när jag gick på mellanstadiet. :)

    SvaraRadera