söndag 15 januari 2017

En smakbit på söndag - Granatkastaren


Så här på söndagen så tänkte jag som vanligt delta i Smakbiten som den norska bloggen Flukten fra virkeligheten håller i. Där skall vi dela med oss av en smakbit ur boken vi för närvarande läser. Just nu håller jag på att läsa Granatkastaren av Mo Yan. En berättelse där en ung man berättar sitt livs historia för en munk. Boken utspelar sig som alla andra böcker av författaren som jag läst i Kina.

"Festivaltåget från Östra stan leds av en jättelik lastbil omgjord till flakvagn med ett stort gulvitt leende kohuvud längst fram. Jag är naturligtvis medveten om det absurda i sådana symboler. Alla avbildningar av djur under köttfestivalen är omskrivningar för blodig slakt."


14 kommentarer:

  1. Har ännu inte läst något av Mo Yan, trots att jag har några av hans böcker i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. har inte läst något av Mo Yan på länge. kanske dags igen? tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av Mo Yan så det blir intressant att läsa vad du tyckte när du läst färdigt.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av honom, skulle nog vara intressant att göra det :)

    SvaraRadera
  5. Mo Yan har jag inte läst något av och jag är nog lite osäker på om jag kommer att göra det.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Mo Yan har jag ännu inte läst något av.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst något av honom trots nobelpriset :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakebiten, man borde läsa något av varje nobelpristagare.

    SvaraRadera
  9. Ja, alltså, blev ju lite avskräckt efter att försökt mig på Vitlöksballaderna. ;)
    Men ändå: tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  10. En författare jag inte läst, men att du läst flera lovar ju gott :)

    SvaraRadera
  11. Jag har läst Vitlöksballaderna, gillade, och tänkt att jag ska läsa fler böcker av författaren men det har inte blivit av än. Tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten, den här har jag inte läst.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakebiten. Läser nog den framöver.

    SvaraRadera